AVOIMET KOULUTUKSET
Digipelaaminen puheeksi: Tunnistaminen, puheeksiotto ja lyhytneuvonta
Koulutus tarjoaa välineitä ongelmallisen digipelaamisen kohtaamiseen. Seuraava maksuton koulutus järjestetään etänä MS Teamsissa 10.10.2024.
Maksullisia tilauskoulutuksia on saatavilla talvelle 2024-2025.
Kohderyhmä
Nuorten aikuisten kanssa työskentelevät sosiaali-, terveys- ja koulutusalan ammattilaiset sekä muut (ongelmallista) digipelaamista työssään kohtaavat. Koulutus keskittyy digipelaamisen puheeksiottoon ja käsittelyyn yksilötyössä.
Koulutuksen tavoitteet ja sisältö
Koulutuksen tavoitteena on oppia tunnistamaan digipelaamisen ongelmalliset piirteet ja pystyä käsittelemään aihetta asiakastyössä.
Koulutus koostuu teoriaosuudesta sekä käytännönläheisestä soveltavasta osuudesta.
Teoriaosuudessa tutustutaan digipelaamisen ja ongelmallisen digipelaamisen ilmiöihin seuraavien aihekokonaisuuksien avulla:
- Digipelaaminen ilmiönä
- Ongelmallinen digipelaaminen ja digipeliriippuvuus
- Digipeliriippuvuuden taustatekijät ja samanaikaissairastavuus
- Ongelmallisen digipelaamisen hoito ja tuki
Soveltavassa osuudessa perehdytään digipelaamisen puheeksiottoon asiakastyössä sekä tarkoitusta varten kehitettyyn lyhytneuvontaohjelmaan.
Digipelaaminen puheeksi: Lyhytneuvonta
- Ongelman tunnistaminen ja puheeksiotto
- Tilanteen tarkastelu ja muutostavoite
- Seuranta ja jatkosuunnitelma
Koulutusmenetelmät
Vuorovaikutteisessa koulutuksessa hyödynnetään sekä ohjaajalähtöistä että pienryhmätyöskentelyä. Soveltava osuus perehdyttää ongelman puheeksiottoon vaiheittain etenevän tapaussimulaation (video case) ja sitä seuraavien pienryhmäharjoitusten ja purkukeskusteluiden avulla.
Kouluttajat
Terhi Mustonen, PsT, psykologi
Sari Castrén, FT, dosentti, psykologi
Katja Mankinen, PsM, psykologi
Maksu- ja peruutusehdot
Koulutuspaikkoja on rajallinen määrä.
Koulutuksen hinta on 290 e/hlö + alv 24 %
Lähetämme ilmoittautumislomakkeen täyttäneille sähköpostitse vahvistuksen koulutukseen osallistumisesta. Ilmoittautuminen koulutukseen on sitova. Lähetämme koulutuslaskun sähköpostitse ilmoittautumisen jälkeen.
Mikäli koulutus joudutaan peruuttamaan Sosped Keskuksen toimesta, osallistujalle tarjotaan mahdollisuutta siirtää osallistumisensa seuraavaan koulutuspäivään tai vaihtoehtoisesti Sosped Keskus Oy palauttaa osallistujan maksaman koulutusmaksun. Koulutuksia joudutaan peruuttamaan harvoin ja pyrimme aina järjestämään korvaavan koulutuksen ja ilmoittamaan tilanteesta mahdollisimman hyvissä ajoin.
”Ajoitus ja tauotus oli tosi hyvä, puhujat ihan järkyttävän ammattitaitoisia! Saimme alueellista räätälöintiä. Teams alustana toimii hyvin, huoneiden ja päänäkymän välillä siirtymät onnistuivat erinomaisesti. Menetelmistä sai varovasti soveltaen työkaluja myös muuhun riippuvuusajatteluun.”
”Kouluttajien asiantuntijuus, koulutuksen räätälöinti omaa työtä palvelevaksi, yhteistyö, koulutuksen järjestelyt koronatilanteessa loistavasti toteutettu, keskustelut aiheista sekä hyvä henki koulutuksessa.”
”Asiantuntevaa tietoa, ajankohtaista. Pääsi itse harjoittelemaan sitä mitä käsiteltiin. Syventyi tieto siitä, miten monenlaista digipelaamista onkaan. Avasi uusia näkökulmia. Kiitos tulen suosittelemaan kollegoille!”
”Kattavat materiaalit. Vaikka en työssäni kohtaa itse asiakkaita, valmiuteni neuvoa nuorten aikuisten parissa työskentelviä vahvistuivat merkittävästi. Erittäin asiantuntevat kouluttajat ja loistavaa, että kokemusasiantuntija mukana. Kiitos! ”
TILAUSKOULUTUKSET
Digipelaaminen puheeksi: Tunnistaminen, puheeksiotto ja lyhytneuvonta
Kohderyhmä
Nuorten aikuisten kanssa työskentelevät sosiaali-, terveys- ja koulutusalan ammattilaiset sekä muut (ongelmallista) digipelaamista työssään kohtaavat. Koulutus keskittyy digipelaamisen puheeksiottoon ja käsittelyyn yksilötyössä.
Laajuus ja toteutustapa
1 pvä (klo 9-16). Koulutus voidaan toteuttaa joko lähi- tai etäkoulutuksena.
Ennakkovaatimukset
Ei ennakkovaatimuksia.
Tavoitteet
Oppia tunnistamaan digipelaamisen ongelmalliset piirteet ja pystyä käsittelemään aihetta asiakastyössä.
Sisällöt
Koulutus koostuu teoriaosuudesta sekä käytännönläheisestä soveltavasta osuudesta. Koulutukseen voidaan tilaajan toiveesta sisällyttää kokemusasiantuntijan puheenvuoro.
Teoriaosuudessa tutustutaan digipelaamisen ja ongelmallisen digipelaamisen ilmiöihin seuraavien aihekokonaisuuksien avulla:
– Digipelaaminen ilmiönä
– Ongelmallinen digipelaaminen ja digipeliriippuvuus
– Digipeliriippuvuuden taustatekijät ja samanaikaissairastavuus
– Ongelmallisen digipelaamisen hoito ja tuki
Soveltavassa osuudessa syvennytään ongelmallisen digipelaamisen käsittelyyn työyhteisön kohtaamien tapauskuvausten perusteella. Tapauskuvausten avulla perehdytään ongelman tunnistamiseen, käsittelyyn ja ratkaisuihin huomioiden:
– Pelaajan näkökulma
– Läheisen näkökulma
– Työntekijän näkökulma
Menetelmät
Vuorovaikutteisessa ja käytännönläheisessä koulutuksessa hyödynnetään sekä ohjaajalähtöistä että pienryhmätyöskentelyä. Soveltava osuus perustuu osallistujien tuottamien tapauskuvauksen käsittelyyn pienryhmissä ja tapausten yhteiseen purkuun. Pienryhmän näkökulma (pelaava nuori, läheinen, työntekijä) vaihtuu tapauskuvauksesta toiseen siirryttäessä. Pienryhmätyöskentelyä tuetaan ohjaavilla kysymyksillä.
Kouluttajat
Terhi Mustonen, PsT, psykologi
Katja Mankinen, PsM, psykologi
Hinta ja tilaajaehdot
Koulutuksen hinta tarkentuu koulutuksen laajuuden ja sisällön pohjalta. Ota meihin yhteyttä, niin teemme sinulle räätälöidyn koulutustarjouksen. Mahdollinen kokemusasiantuntijapalkkio lisätään koulutuksen hintaan. Lähikoulutuksissa tilaaja vastaa kouluttajien matkakuluista. Koulutuksen teoria- ja soveltava osuus on mahdollista toteuttaa myös eri päivinä. Koulutuksen teoriaosuuteen voi osallistua suurempi joukko osallistujia.
Digipelaaminen puheeksi: Tukea työyhteisöille
Kohderyhmä
Nuorten ja nuorten aikuisten kanssa työskentelevät sosiaali-, terveys- ja koulutusalan ammattilaiset, jotka kohtaavat (ongelmallista) digipelaamista työssään. Koulutuksessa keskitytään työyhteisössä esiin nouseviin, digipelaamiseen liittyviin haasteisiin, joiden käsittely edellyttää nuoren tilanteen kokonaisvaltaista tarkastelua. Koulutus on kehitetty yhteistyössä Suomen Punaisen Ristin Nuorten turvatalojen kanssa.
Laajuus ja toteutustapa
1 pvä (klo 9-16). Koulutus voidaan toteuttaa joko lähi- tai etäkoulutuksena.
Ennakkovaatimukset
Ei ennakkovaatimuksia.
Tavoitteet
Oppia tunnistamaan digipelaamisen ongelmalliset piirteet ja pystyä käsittelemään aihetta asiakastyössä.
Sisällöt
Koulutus koostuu teoriaosuudesta sekä käytännönläheisestä soveltavasta osuudesta. Koulutukseen voidaan tilaajan toiveesta sisällyttää kokemusasiantuntijan puheenvuoro.
Teoriaosuudessa tutustutaan digipelaamisen ja ongelmallisen digipelaamisen ilmiöihin seuraavien aihekokonaisuuksien avulla:
– Digipelaaminen ilmiönä
– Ongelmallinen digipelaaminen ja digipeliriippuvuus
– Digipeliriippuvuuden taustatekijät ja samanaikaissairastavuus
– Ongelmallisen digipelaamisen hoito ja tuki
Soveltavassa osuudessa syvennytään ongelmallisen digipelaamisen käsittelyyn työyhteisön kohtaamien tapauskuvausten perusteella. Tapauskuvausten avulla perehdytään ongelman tunnistamiseen, käsittelyyn ja ratkaisuihin huomioiden:
– Pelaajan näkökulma
– Läheisen näkökulma
– Työntekijän näkökulma
Menetelmät
Vuorovaikutteisessa ja käytännönläheisessä koulutuksessa hyödynnetään sekä ohjaajalähtöistä että pienryhmätyöskentelyä. Soveltava osuus perustuu osallistujien tuottamien tapauskuvauksen käsittelyyn pienryhmissä ja tapausten yhteiseen purkuun. Pienryhmän näkökulma (pelaava nuori, läheinen, työntekijä) vaihtuu tapauskuvauksesta toiseen siirryttäessä. Pienryhmätyöskentelyä tuetaan ohjaavilla kysymyksillä.
Kouluttajat
Terhi Mustonen, PsM, psykologi
Rami Radwan, PsM, psykologi
Helmi Elina Korhonen, yhteisöpedagogi (AMK)
Hinta ja tilaajaehdot
Koulutuksen hinta tarkentuu koulutuksen laajuuden ja sisällön pohjalta. Ota meihin yhteyttä, niin teemme sinulle räätälöidyn koulutusrajouksen. Mahdollinen kokemusasiantuntijapalkkio lisätään koulutuksen hintaan. Lähikoulutuksissa tilaaja vastaa kouluttajien matkakuluista. Koulutuksen teoria- ja soveltava osuus on mahdollista toteuttaa myös eri päivinä. Koulutuksen teoriaosuuteen voi osallistua suurempi joukko osallistujia.